a LoTs BlOg List

Friday 3 June 2011

pEmBikInAn ViDeO pUPpet

 
(MiSi kEmAnUsIaAn Ke jEpUn)

Ini adalah video pertama daripada MRA puppet team, dirakam khusus untuk laman Youtube. Video ini menceritakan tentang bencana Tsunami di Jepun. Sebagai satu pertubuhan NGO, Malaysian Relief Agency telah merakam video ini bagi memohon sumbangan ikhlas daripada Rakyat Malaysia. Video ini juga menunjukkan bahawa keprihatinan MRA dan Rakyat Malaysia terhadap negara-negara yang di landa musibah serta amat memerlukan pertolongan seperti Jepun.


 
(GaNdInGaN PuPpEt's)

Video "happy birthday" ini di rakam khusus buat Pengurus MRA atau penasihat kanan puppet team iaitu Cik Fauziah sempena hari lahir beliau bersesuaian dengan mesyuarat kali ke-3 puppet team di pejabat MRA.

(LaGu-kALAu BeRpAcArAn)

 Dalam keseriusan kerja-kerja penghasilan "sock puppets" dan skrip untuk pembikinan video, puppet team juga cuba menghasilkan video "santai" sebagai latihan untuk membiasakan diri dan menjiwai watak puppet masing-masing. Namun setiap pembikinan video pasti ada kesalahan dan memerlukan usaha serta kesabaran dalam menjayakan sesuatu rakaman tersebut.

(LaNgKaH-LaNgKh mEnGhAdApI bAnJiR)

Ini adalah rakaman video mengenai langkah-langkah ketika menghadapi banjir. Mesej yang disampaikan ialah saranan kepada rakyat Malaysia khususnya masyarakat di negeri-negeri yang mengalami banjir seperti di Perlis supaya tidak mudah panik dan selalu dalam keadaan bersedia menghadapi dan mengatasi bahaya ketika banjir.

(sKeTsA oRaNg KaMpUnG~uTaRa & PaNtAi TiMuR)

Sketsa ini di rakamkan tanpa skrip dan spontan. Bahasa yang digunakan ialah bahasa malaysia tetapi dalam loghat Kedah dan Terengganu. Wataknya ialah Dollah (utara) dan Timah (Timur) yang berasal dari sebuah kampung yang sama. Mesej yang di sampaikan ialah tentang langkah-langkah keselamatan yang perlu di ambil ketika banjir.

No comments:

Post a Comment